ANBI informatie

 

Wettelijke publicatieplicht ANBI
De onderstaande informatie wordt door het RCF gepubliceerd in het kader van de wettelijke informatieverplichtingen voor Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI).


Naam

Stichting Roest Crollius Fonds


Fiscaal nummer

817512068


Adres
Het vestigingsadres van het Roest Crollius Fonds is: Guntersteijn 6, 3401 SN, IJsselstein.
Het contactadres van het Roest Crollius Fonds is: Leeuwenburg 29, 3401 HV, IJsselstein 


Doelstelling
Het doel van het RCF is het stimuleren en financieel ondersteunen van initiatieven en activiteiten, met als oogmerk het structureel versterken van de maatschappelijke samenhang in brede zin en de omgevingskwaliteit van de IJsselsteinse gemeenschap en het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. Het RCF bereikt haar doel door uitkeringen te doen aan personen en instellingen die daarvoor in aanmerking komen. De donaties worden gedaan uit de vruchten c.q. opbrengsten van het eigen vermogen van het RCF. Teneinde het RCF in staat te stellen haar doelstelling optimaal en duurzaam te kunnen nastreven, dienen deze opbrengsten een duurzaam karakter te hebben.


Hoofdlijnen van het beleidsplan

Vermogensbeleid RCF
Het RCF bereikt haar doel door uitkeringen te doen aan personen en instellingen die daarvoor in aanmerking komen. De donaties worden gedaan uit de vruchten c.q. opbrengsten van het eigen vermogen van het RCF. Teneinde het RCF in staat te stellen haar doelstelling optimaal en duurzaam te kunnen nastreven, dienen deze opbrengsten een duurzaam karakter te hebben. Aangezien de opbrengsten van het RCF voortvloeien uit het eigen vermogen van het RCF, vloeit uit het duurzame karakter van deze opbrengsten voort dat ook het eigen vermogen een duurzaam karakter heeft.

Het duurzame karakter van het eigen vermogen wordt als volgt verzekerd:
a. het eigen vermogen mag nooit minder bedragen dan het oorspronkelijke stichtingskapitaal, welk kapitaal vanaf 2006 jaarlijks dient te worden verhoogd met de inflatie;
b. indien een deel van het vermogen van het RCF wordt belegd, dient dit risicomijdend te geschieden, overeenkomstig het beleggingsstatuut van het RCF;
c. daarbij wordt gestreefd naar een rendement dat minimaal gelijk is aan de inflatie, vermeerderd met het percentage van het eigen vermogen dat jaarlijks voor donaties ter beschikking wordt gesteld (het Donatiepercentage).

Het eigen vermogen van het RCF (het Eigen Vermogen) is als volgt opgebouwd:
a. het stichtingskapitaal van het RCF (het Stichtingskapitaal);
b. de reserve waaraan het resultaat van het RCF per 31 december van enig boekjaar (het Resultaat) wordt gedoteerd en onttrokken op basis van het toevoegingen- en onttrekkingenbeleid (de Algemene Reserve);
c. de reserve RCF Grote Projecten, welke reserve is gevormd op basis van een schenking van de Stichting CAI IJsselstein;
d. de reserve waarin op basis van het toevoeging- en onttrekkingenbeleid het bedrag wordt gedoteerd dat beschikbaar is voor donaties in enig boekjaar (de Reserve Donaties);

Het Stichtingskapitaal is als volgt opgebouwd:
a. het oorspronkelijke stichtingskapitaal vermeerderd met alle niet geoormerkte schenkingen die na 1 januari 2006 zijn ontvangen en verminderd met de door het RCF betaalde nagekomen kosten van de Stichting CAI IJsselstein (het Nominale Stichtingskapitaal);
b. de reserve ten behoeve van de instandhouding van het Stichtingskapitaal (de Continuïteitsreserve).

Het vreemd vermogen van het RCF (het Vreemd Vermogen) is als volgt opgebouwd:
a. de voorziening waaraan ten laste van de Reserve Donaties het geld wordt gedoteerd dat voorwaardelijk is gedoneerd (de Voorziening Donaties)
b. langlopende (> 1jaar) schulden
c. kortlopende (< 1 jaar) schulden

Het Resultaat van het RCF wordt als volgt bepaald:
a. de waarde van de activa van het RCF per 31 december van het betreffende boekjaar, minus:
b. de waarde van het Vreemd Vermogen per 31 december van het betreffende boekjaar, minus:
c. het Eigen Vermogen per 31 december van het vorig boekjaar.

Het Resultaat is bestemd voor:
a. een toevoeging aan de Continuïteitsreserve; en
b. een toevoeging of onttrekking aan de Algemene Reserve.

De toevoeging aan de Continuïteitsreserve vindt plaats per 31 december van ieder boekjaar en wordt als volgt berekend: het Stichtingskapitaal x het percentage van de inflatie over het boekjaar.

De toevoeging of onttrekking aan de Algemene Reserve vindt plaats per 31 december van ieder boekjaar wordt als volgt berekend: het Resultaat -/- de toevoeging aan de Continuïteitsreserve.

Per 1 januari van ieder boekjaar wordt ten laste van de Algemene Reserve een bedrag aan de Reserve Donaties gedoteerd. De dotatie aan de Reserve Donaties wordt als volgt berekend:

(het Stichtingskapitaal + de Algemene Reserve) x het Donatiepercentage

Het Donatiepercentage bedraagt 2%.

Indien de Algemene Reserve na de dotatie aan de Reserve Donaties meer bedraagt dan € 0,- zal de dotatie aan de Reserve Donaties worden verhoogd met een bedrag gelijk aan 20% van het bedrag dat de Algemene Reserve na de dotatie Reserve Donaties meer bedraagt dan € 0,-.

Indien de Algemene Reserve na de dotatie aan de Reserve Donaties minder bedraagt dan € 0,- zal de dotatie aan de Reserve Donaties worden verlaagd met een bedrag gelijk aan 20% van het bedrag dat de Algemene Reserve na de dotatie Reserve Donaties minder bedraagt dan € 0,- met dien verstande dat de dotatie Reserve Donaties bij een negatieve Algemene Reserve nooit meer kan bedragen dan € 75.000,-.

Een in een boekjaar verleende voorlopige donatie wordt gedekt door onttrekking aan de Reserve Donaties en gedoteerd aan de Voorziening Donaties.

Indien de Reserve Donaties per 31 december van enig boekjaar meer bedraagt dan € 0,-, wordt het positieve saldo van de Reserve Donaties per die datum toegevoegd aan de Algemene Reserve. De Reserve Donaties bedraagt nooit minder dan € 0,-.

Een definitieve (en uitbetaalde) donatie wordt gedekt door onttrekking aan de Voorziening Donaties.

Beleggingsstatuut
Het beheer van het vermogen is uitbesteed aan een gerenommeerd vermogensbeheerder die zich richt op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het beleggingsbeleid is gericht op een beleggingshorizon van minimaal 5 jaar. De belegging van het vermogen geschiedt op een solide en defensieve wijze. De portefeuille wordt volledig duurzaam ingericht. Voor de praktische uitvoering van het duurzame beleggingsbeleid wordt aangesloten bij de duurzaamheidscriteria en – research zoals deze door de vermogensbeheerder wordt toegepast. Voor de beleggingstechnische inrichting (macro-economische en financiële analyse) van de portefeuille wordt aangesloten bij het beleid van de vermogensbeheerder.

Criteria donaties
Het RCF heeft ten doel het stimuleren en financieel ondersteunen van initiatieven en activiteiten, met als oogmerk het structureel versterken van de maatschappelijke samenhang in brede zin en de omgevingskwaliteit van de IJsselsteinse gemeenschap. Het RCF zal een kapitaal in stand houden teneinde met de opbrengsten daarvan uitkeringen te doen aan personen en instellingen die daarvoor in aanmerking komen. De doelstelling van het RCF is uitgewerkt in criteria waaraan de aanvragen voor en de besluiten tot het verlenen van financiële ondersteuning door het RCF dienen te voldoen. Deze toewijzingscriteria (de Criteria) worden hieronder geformuleerd.

Criteria:

1. Het stimuleren en financieel ondersteunen:
Het RCF stimuleert initiatieven en activiteiten in beginsel door het financieel bijdragen aan investeringen in materiele zaken (gebruiksgoederen, geen verbruiksgoederen) die nodig zijn voor het starten of voortzetten van de activiteit van de Aanvrager, onverlet de mogelijkheid om initiatieven en activiteiten op andere wijze te stimuleren en financieel te ondersteunen.

2. Initiatieven en activiteiten:
a. kan zowel bestaand als nieuw zijn;
b. heeft geen winstoogmerk;
c. valt niet direct of indirect onder de (financiële) verantwoordelijkheid van de (semi-)overheid.

3. met als oogmerk:
a. er zijn onvoldoende vrije geldmiddelen (vrije geldmiddelen: geldmiddelen die niet bestemd zijn voor de normale exploitatie) beschikbaar om de investering volledig zelf te financieren;
b. de gevraagde Donatie is niet bestemd voor het subsidiëren dan wel financieren van investeringen en/of activiteiten van derden.

4. het structureel versterken van:
Het initiatief / de activiteit heeft tot gevolg dat de maatschappelijke samenhang en/of de omgevingskwaliteit wordt behouden of verbeterd.

5. de maatschappelijke samenhang in brede zin:
Onder maatschappelijke samenhang in brede zin wordt verstaan de betrokkenheid van de inwoners van IJsselstein met de IJsselsteinse samenleving en met elkaar.

6. en/of de omgevingskwaliteit:
Van omgevingskwaliteit is onder meer sprake bij:
a. de aankleding/inrichting van de openbare ruimte, en/of
b. natuur- of cultuurhistorische waarden.

7. van de IJsselsteinse gemeenschap:
Het initiatief / de activiteit dient gericht te zijn op de IJsselsteinse samenleving, en/of de effecten van het initiatief / de activiteit komen – grotendeels – ten goede aan de IJsselsteinse samenleving.

Functie van de bestuurders
Artikel 3 van de Statuten:
Het Bestuur van de stichting bestaat uit een door het Bestuur vast te stellen aantal van ten minste drie Bestuurders. Van de Bestuurders dienen ten minste drie in IJsselstein woonachtig te zijn dan wel in economisch opzicht aan IJsselstein te zijn gebonden.
De Bestuurders worden benoemd en geschorst door het Bestuur. In vacatures moet zo spoedig mogelijk worden voorzien. Het Bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon worden vervuld.
De Bestuurders worden benoemd voor onbepaalde tijd.
Ingeval van één of meer vacatures in het Bestuur behoudt het Bestuur zijn bevoegdheden.
Het Bestuur kan besluiten tot het uitkeren van een onkostenvergoeding, mits deze niet bovenmatig is.

Artikel 4 van de Statuten:
Het Bestuur is belast met het besturen van de stichting. Het Bestuur beslist onder meer jaarlijks over de bestemming van de opbrengsten van het kapitaal.
Het Bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen, tenzij het besluit wordt genomen met algemene stemmen van alle in functie zijnde Bestuurders.
Het Bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt, tenzij het besluit wordt genomen met algemene stemmen van alle in functie zijnde Bestuurders.
Erfstellingen mogen slechts onder het voorrecht van boedelbeschrijving worden aanvaard.

Artikel 5 van de Statuten:
De vergaderingen van het Bestuur worden gehouden in Nederland op de plaats als bij de oproeping is bepaald.
Jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar wordt een vergadering van het Bestuur (de jaarvergadering) gehouden, waar in elk geval aan de orde komt de vaststelling van de balans en de staat van baten en lasten en het jaarverslag, die via de geëigende kanalen worden gepubliceerd.
Voorts worden vergaderingen gehouden, wanneer één van de Bestuurders daartoe de oproeping doet.
De oproeping tot een vergadering geschiedt ten minste zeven dagen tevoren, de dag van de oproeping en die van de vergadering niet meegerekend, door middel van een oproepingsbrief.
Een oproepingsbrief vermeldt, behalve plaats en tijdstip van de vergadering, de te behandelen onderwerpen.
De vergaderingen worden geleid door de voorzitter. Indien deze afwezig is door de vice-voorzitter. Is ook deze afwezig, dan voorzien de aanwezige Bestuurders in de leiding van de vergadering.
De secretaris notuleert de vergadering. Bij afwezigheid van de secretaris wordt de notulist aangewezen door degene die de vergadering leidt. De notulen worden vastgesteld en getekend door degenen, die in de vergadering als voorzitter en notulist hebben gefungeerd. De notulen worden vervolgens bewaard door de secretaris.
Toegang tot de vergaderingen van het Bestuur hebben de in functie zijnde Bestuurders en degenen die daartoe door het Bestuur zijn uitgenodigd.

Artikel 6 van de Statuten:
Het Bestuur kan in een vergadering alleen besluiten nemen indien de meerderheid van de in functie zijnde Bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Een Bestuurder kan zich in een vergadering door een andere Bestuurder laten vertegenwoordigen nadat een schriftelijke, ter beoordeling van de voorzitter van de vergadering voldoende, volmacht is afgegeven. Een Bestuurder kan daarbij slechts voor één andere Bestuurder als gevolmachtigde optreden.
Is in een vergadering niet de meerderheid van de in functie zijnde Bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd dan wordt een tweede vergadering bijeengeroepen, te houden niet eerder dan twee en niet later dan vier weken na de eerste vergadering. Is ook in deze tweede vergadering niet de meerderheid van de in functie zijnde Bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd dan wordt een derde vergadering bijeengeroepen, te houden niet eerder dan vier en niet later dan vijf weken na de tweede vergadering. In deze derde vergadering kan ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde Bestuurders worden besloten omtrent de onderwerpen welke op de eerste vergadering op de agenda waren geplaatst. Bij de oproeping tot de derde vergadering moet worden vermeld dat en waarom een besluit kan worden genomen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde Bestuurders.
Zolang in een vergadering alle in functie zijnde Bestuurders aanwezig zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen over alle aan de orde komende onderwerpen, mits met algemene stemmen, ook al zijn de door de statuten gegeven voorschriften voor het oproepen en houden van vergaderingen niet in acht genomen.
Het Bestuur kan met algemene stemmen ook buiten vergadering besluiten nemen. Van een aldus genomen besluit wordt door de secretaris een relaas opgemaakt, dat na mede-ondertekening door de voorzitter als notulen wordt bewaard.
Iedere Bestuurder heeft het recht tot het uitbrengen van één stem. Voor zover deze statuten geen grotere meerderheid voorschrijven worden Bestuursbesluiten genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Alle stemmingen in een vergadering geschieden mondeling, tenzij één of meer Bestuurders vóór de stemming een schriftelijke stemming verlangen. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes.
Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
In alle geschillen omtrent stemmingen beslist de voorzitter van de vergadering.

Artikel 7 van de Statuten:
Een Bestuurder defungeert:
door zijn overlijden of indien de Bestuurder een rechtspersoon is, door haar ontbinding of indien zij ophoudt te bestaan;
door het verlies van het vrije beheer over zijn vermogen;
door zijn aftreden;
door ontslag door de gezamenlijke overige Bestuurders;
door ontslag op grond van artikel 2:298 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 8 van de Statuten:
Het Bestuur vertegenwoordigt de stichting.
De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan twee gezamenlijk handelende Bestuurders.
Tegen een handelen in strijd met artikel 4 leden 2 en 3 kan tegen derden beroep worden gedaan.
Het Bestuur kan volmacht verlenen aan één of meer Bestuurders, alsook aan derden, om de stichting binnen de grenzen van die volmacht te vertegenwoordigen.

Bestuurssamenstelling
Nico van Dam: voorzitter
Michel Versteeg: secretaris/vice voorzitter
Han Kusters: penningmeester
Ronald Drolschbach: vice-penningmeester
Conraad Meijer: vice-secretaris

Beloningsbeleid
Artikel 3 lid 5 van de Statuten:
Het Bestuur kan besluiten tot het uitkeren van een onkostenvergoeding, mits deze niet bovenmatig is.
Artikel 9 Huishoudelijk reglement RCF:
a. Op grond van het bepaalde in artikel 3 lid 5 van de Statuten heeft een lid van het Bestuur recht op een maandelijkse onkostenvergoeding, welke nader door het Bestuur wordt vastgesteld.
b. De onkostenvergoeding wordt iedere zes maanden achteraf uitbetaald.

Jaarverslag 2016

Doel
De stichting zal een kapitaal in stand houden teneinde met de opbrengsten daarvan uitkeringen te doen aan personen en instellingen die daarvoor in aanmerking komen. Het in stand te houden kapitaal dient gelijk te zijn aan het totale nominale bedrag dat de stichting heeft ontvangen van de Stichting CAI-IJsselstein. De stichting zal het kapitaal kunnen beleggen onder voorwaarde dat deze belegging met beperkt risico is. Jaarlijks dient een zodanig bedrag aan het kapitaal toe te worden gevoegd dat de waarde van het kapitaal constant blijft.

Indien de beleggingsresultaten negatief zouden zijn, waardoor de jaarlijkse toevoeging geheel of gedeeltelijk onmogelijk blijkt of zelfs het in stand te houden kapitaal afneemt, zal de stichting zich inspannen om in de daarop volgende jaren aan het kapitaal toe te voegen een zodanig bedrag dat het oorspronkelijke kapitaal wordt hersteld dan wel aan het kapitaal toe te voegen het deel dat in enig voorafgaand jaar bij gebrek aan opbrengsten niet aan het kapitaal kon worden toegevoegd.

Organisatie
Het bestuur is belast met het besturen van de stichting. Het bestuur beslist onder meer jaarlijks over de bestemming van de opbrengsten van het kapitaal.

Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen, tenzij het besluit wordt genomen met algemene stemmen van alle in functie zijnde bestuurders.

Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt, tenzij het besluit wordt genomen met algemene stemmen van alle in functie zijnde bestuurders. Erfstellingen mogen slechts onder het voorrecht van boedelbeschrijving worden aanvaard.

Sinds het ontstaan van de Stichting worden de noodzakelijke administratieve handelingen altijd door twee bestuursleden uitgevoerd. In principe worden betalingen verricht door de penningmeester in combinatie met de vice-penningmeester en bij ziekte kan een van de rollen worden ingevuld door de secretaris of de voorzitter.

De samenstelling van de jaarrekening en de controle van de jaarrekening wordt gedaan door Accountantskantoor Sterkenburg uit IJsselstein.

De stichting kent naast een bestuur ook een Raad van Advies (RvA). Deze RvA adviseert het Bestuur over de binnengekomen en in behandeling genomen donatieaanvragen. Aan de hand van de door de RvA uitgebrachte adviezen neemt het Bestuur de uiteindelijke beslissing over het al of niet toekennen van een donatie. Zowel de RvA als het Bestuur toetsen de aanvragen aan de door het Bestuur opgestelde criteria die hun oorsprong vinden in de statuten van de stichting. Eén of meerdere malen per jaar wordt er een gezamenlijke vergadering van Bestuur en RvA belegd.

Op dit moment bestaat de raad uit 6 leden:

• De heer R. Bloemheuvel (voorzitter)
• De heer J. van de Ven
• De heer D. Dam
• Mevr. D. Groesz
• Mevr. S. van Lexmond
• Mevr. S. van Dijk

Financiën

Reserve RCF Grote Projecten
Bij de overdracht van haar gelden aan de Stichting Roest Crollius Fonds heeft de Stichting CAI IJsselstein met de Stichting Roest Crollius Fonds voor een bedrag van € 1.100.000,= bijzondere afspraken gemaakt, namelijk;

1. Een bedrag groot € 100.000,- kan door de Stichting Roest Crollius Fonds in het kader van de viering van het 700 jarig bestaan van IJsselstein beschikbaar worden gesteld aan uit de bevolking voortkomende aanvragen voor allerlei projecten in dat kader.
2. Een bedrag groot € 1.000.000,- kan door de Stichting Roest Crollius Fonds in overleg met de oud-leden van het laatste voormalige bestuur van de Stichting CAI IJsselstein worden besteed aan één of meerdere grootschalige projecten die de gehele IJsselsteinse bevolking ten goede komen.

Ad. 1
Door de IJsselsteinse bevolking is destijds een groot aantal verzoeken voor een donatie ingediend. Het was dan ook niet moeilijk om het ter beschikking staande bedrag te benutten, waardoor het Roest Crollius Fonds vele multiculturele, sportieve en andere initiatieven heeft kunnen honoreren.

Ad. 2
Op 22 april 2010 heeft HKH Prinses Margriet de feeërieke verlichting van de historische gebouwen in de binnenstad van IJsselstein ontstoken. Deze verlichting is door het Roest Crollius Fonds aangeboden aan de IJsselsteinse bevolking, waardoor het 700 jarig bestaan van IJsselstein is opgeluisterd met een voorziening die tot in lengte van dagen de binnenstad zal sieren. De met deze verlichting gemoeide kosten bedroegen € 330.000,=.

Het in IJsselstein gevestigde Hospice was in 2011 dringend toe aan een verbouwing/uitbreiding en herinrichting. Het Roest Crollius Fonds heeft destijds een bedrag van € 115.000,= beschikbaar kunnen stellen.

In 2013 heeft het Roest Crollius Fonds de Stichting Speeltuin Kloosterplantsoen een donatie beschikbaar gesteld van € 96.000 voor de realisatie van een unieke speeltuin op het historische Kloosterplantsoen.

Eén en ander betekent dat van de eerder genoemde € 1.000.000,- op dit moment nog een bedrag van € 459.000,- resteert.

Jaarlijkse donatieruimte
Het Roest Crollius Fonds maakt gebruik van een gestructureerde systematiek om het jaarlijks voor donaties beschikbare bedrag vast te stellen. Een gestructureerde systematiek die recht doet aan hetgeen daarover in haar statuten is opgenomen, namelijk “om het beginkapitaal zoveel mogelijk in stand te houden“.

Voor het boekjaar 2016 heeft het Bestuur een voor donaties beschikbaar bedrag ad. € 75.000 kunnen vaststellen.

Fiscaliteiten
De stichting Roest Crollius Fonds is door de Belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en is derhalve geen belasting verschuldigd over haar inkomsten en mag belastingvrij legaten en erfenissen ontvangen.

De Belastingdienst is een landelijk onderzoek gestart om te toetsen of instellingen terecht als ANBI zijn aangemerkt en of deze status bij instellingen kan worden voortgezet. Het RCF is in 2016 steekproefsgewijs gekozen om mee te doen. Er heeft een gesprek plaatsgevonden en er is een boekenonderzoek gedaan.
Het volgende is beoordeeld:
• De feitelijke activiteiten en werkzaamheden
• De statuten
• De website
• De jaarstukken en jaarverslagen van de afgelopen twee jaren
• Beleidsplan
• Notulen van bestuursvergaderingen
• Het controledossier van de accountant
• Diverse administratieve vastleggingen.
Gebleken is dat het RCF voldoet aan de voorwaarden en terecht als ANBI is aangemerkt.

Jubileumactie
In 2016 werd het 10-jarig bestaan van het Roest Crollius Fonds gevierd met een zeer succesvolle jubileumactie. Het RCF wilde de bewoners van IJsselstein laten ervaren hoe leuk het is om andere mensen blij te maken met een donatie. Daarom stelde het RCF in 2016 iedere maand
€ 1.000 ter beschikking om aan IJsselsteinse organisaties (verenigingen, stichtingen, scholen, groepen, initiatieven) te schenken. De aanvrager mocht daarbij de door het RCF toegekende donatie zelf aan de ontvanger overhandigen. Het geld was bedoeld als bijdrage voor de aanschaf van een gebruiksgoed. Iets dat wellicht al een tijdje op het wensenlijstje van een organisatie stond, of waarvoor men aan het sparen was en waarbij dit bedrag het laatste zetje
was om tot aankoop over te gaan.

Verleende donaties
In het verslagjaar 2015 heeft de Stichting Roest Crollius Fonds de volgende nieuwe voorlopige donaties kunnen toekennen:

Reguliere donaties:                                                                     €
Scouting Anne Frank en Nicolaas Klimtoren                          17.000
Historische Kring Uitgeven van een boek                                 2.634

Donaties in het kader van de jubileumactie:
Rode Kruis Reanimatie torso                                                      1.000
Bijenvereniging Aanschaf Educatiemateriaal                           1.000
St. Rijpickerwaard Vloer kattenzolder                                        1.000
O.L.V. van Eiteren Kleding Ommedracht                                   1.000
Vives Ballen en ballenkarren                                                       1.000
Fulco’s Mannenkoor Zangmappen                                             1.000
Reddingsbrigade IJsselstein Legertenten                                  1.000
Seniorenamusementsgroep Geluidsversterking                     1.000
Speeltuin Kloosterplantsoen Mobiele geluidsinstallatie         1.000
Scouting Nico Steenbeekgroep Kookbenodigdheden             1.000
Vrouwenkoor Amuse Nieuwe koorkleding                                1.000
Hospice Telefoons en memory wall                                            1.000

Totaal                                                                                              31.634

In het verslagjaar 2016 heeft de Stichting Roest Crollius Fonds de volgende (merendeels reeds eerder toegekende) voorlopige donaties kunnen omzetten in een definitieve donatie:

Stichting Kerstboom Ontsteking                                                95.000
Bijenvereniging Aanschaf Educatiemateriaal                             1.000
Vives Ballen en ballenkarren                                                         1.000

Totaal                                                                                              97.000

Sinds haar oprichting heeft de Stichting Roest Crollius Fonds tot eind december 2016 voor
€ 1.302.508,50 aan definitieve donaties toegekend.

Beleggings- c.q. financieel beleid
In 2014 en 2015 heeft het Bestuur zich wederom gebogen over het gevoerde beleggingsbeleid; het kapitaal voor 50% beleggen met een laag risicoprofiel en de andere 50% liquide houden. In overleg met de Triodosbank is een uitvoerige analyse gemaakt. Daarbij is vastgesteld dat er sprake is van een zeer defensief beleggingsbeleid, dat onvoldoende recht doet aan (het bereiken van) de doelstellingen van het RCF: namelijk én het kapitaal in stand houden én voldoende opbrengsten genereren zodat er jaarlijks donaties kunnen worden toegekend. Na
ampel beraad is in 2015 besloten het beleggingsstatuut zodanig aan te passen dat er sprake is van een normaal defensief beleggingsbeleid. Hierdoor is het liquide deel van het kapitaal verlaagd en het (defensief) belegde deel van het kapitaal verhoogd.

In 2016 hebben geen wijzigingen in het beleid plaatsgevonden.
De ontwikkelingen op de geld- en beleggingsmarkt zullen door het RCF nauwlettend worden gevolgd, teneinde adequaat te kunnen reageren op mogelijke aanpassingen die als gevolg van deze ontwikkelingen in het financiële beleid nodig mochten zijn.

Vooruitblik 2017
Het Roest Crollius Fonds zet de succesvolle jubileum actie naar aanleiding van haar 10-jarig bestaan in 2016 van € 1.000 per maand, in 2017 voort onder de naam: ‘Verrassing van het RCF’, waarmee ook weer maandelijks aan de hand van een aanvraag een vereniging, stichting of andere organisatie verblijd kan worden met een bedrag van € 1.000.
Ook is het de bedoeling dat het jaar 2017 in het teken zal staan van het verkrijgen van meer naamsbekendheid van het Roest Crollius Fonds in IJsselstein.
Daartoe zullen de volgende activiteiten worden ontplooid:
• Het RCF neemt deel aan de jaarlijkse Verenigingsmarkt in de binnenstad van IJsselstein.
• Op strategische plaatsen zullen flyers van het RCF beschikbaar komen.
• Getracht zal worden om op de infoschermen bij de invalswegen van IJsselstein, alsmede op het digitale informatiebord op de Overtoom informatie over het RCF te geven.
• Nader onderzoek naar het gebruik van social media (m.n. Facebook).

Als gevolg van deze acties hoopt het RCF in 2017 naast de aanvragen voor de ‘Verrassing van het RCF’ ook weer meer reguliere donatie-aanvragen te gaan ontvangen.

Financiële verantwoording

Verkorte staat van baten en lasten:
Baten:
Netto beleggingsrendement     100.416
Overige baten                                          –

Lasten:
Donaties                                         29.663
Overige lasten                               30.730

Voorgenomen bestedingen/voorlopige donaties:

  • Vives (= gerealiseerd)                                1.000
  • Rode Kruis                                                  1.000
  • Bijenvereniging                                          1.000
  • Scouting Anne Frank en Nicolaas         17.000
  • Rijpickerwaard                                            1.000
  • O.L.V. van Eiteren                                       1.000
  • Fulco’s Mannenkoor                                  1.000
  • Reddingsbrigade IJsselstein                     1.000
  • Senioren amusementsgroep SAG           1.000
  • Speeltuin Kloosterplantsoen                    1.000
  • Historische Kring                                        2.634
  • Scouting Nico Steenbeekgroep                1.000
  • Vrouwenkoor Amuse                                 1.000
  • Hospice                                                        1.000
  • Heilige Nicolaas (= ingetrokken)             -1.971
    Totaal                                                       €29.663

De voorgenomen bestedingen betreffen de in 2016 verleende voorlopige donaties. Deze donaties worden definitief verleend nadat de investering is gedaan en financieel verantwoord.